The Ejheden Family in Flyinge

Välkommen till min blogg. det är inlägg från 2010 och framåt, då hade jag hästar också, Pura Raza Espanola. Jag har inte bloggat på väldigt länge nu (2020) men har en kennelhemsida som ni hittar länk till här bredvid.
Här kan ni läsa om mig i min vardag med mina hundar.Jag har haft uppfödning av Gos d´Atura Catalá som är en Katalansk Vallhund, och nu har jag uppfödning av Yorkshireterrier , en ras som har funnits i mitt hjärta sedan jag var 15 år. Lite om annat som händer kommer också finnas med, hoppas ni får en trevlig stund här.

måndag 7 mars 2011

Längtar till VÅREN


Vara och Penny Lane

Vips så var helgen förbi, jag fattar inte vart dagarna tar vägen. Det var längesedan man hade sådana dagar, där man önskade att dagen skulle ta slut, ungefär sådär 25-30 år sedan :), när man stod i livsmedelsbutik och jobbade, ja det har jag gjort mycket i mina da´r. Nu räcker inte dagarna till tycker jag . Undrar vad jag hade gjort idag, om jag inte bestämt sig för att hästar och hundar var det jag skulle ägna mig åt. Men snart kanske jag får börja fundera på om det är detta jag ska hålla på med hela livet, det är ju oerhört slitsamt med hästarna, och jag är sådan, att jag hellre gör jobbet sjäv, för då får jag det som jag vill ha det. Kroppen kanske säger stopp en vacker dag. ( Jag är ju inte så ung längre) . Rida är ju ändå det som är roligast, mocka kan jag vara utan. Jag ska ju iallafall dra ner på antal hästar så jag hinner rida ordentligt varje dag. Om jag bara får hästarna sålda. Jag älskar också uppfödning, men det krävs ju att man får sålt sina föl varje år, för annars fylls stallet på . Jag tycker det är bättre med att få ett föl per år av högsta kvalitet , än en massa mediokra föl. Jag kommer fortsättningsvis, satsa på riktigt bra hingstar till mina ston, mina egna hingstar är ju av riktigt bra kvalitet men man kan ju inte betäcka med samma hingstar varje år, då få Sverige ju ingen utbredd stam . Så min idé är ett eller möjligen 2 föl / år, med riktigt bra hingstar. Kommer att successivt byta ut mina ston också, för man måste gå vidare och utveckla aveln. kanske behålla något sto som jag föder upp.
Så ni som söker efter er drömhäst, kanske kan ni finna den hos mig . Här finns både hingstar o ston till salu, av mycket hög kvalitet. Jag har toppstam på mina hästar, det har jag varit mycket noggrann med. Att jag säljer mina hästar beror inte på att jag inte tycker de är bra, utan för att jag ska vidare i min avel, och man måste då sälja även de bästa tyvärr. Här kommer lite bilder på de jag kan tänka mig att sälja.

Elegido är en vacker hingst med mycket bra gång och härligt temperament.
Kommer att visas på Championatet i Åstorp

Penny Lane en korsning mellan P.R.E. och den välkända hingsten Okeanos. Jag hoppas att hon ska kunna bli en bra tävlingshäst. Hon är endast till salu till någon med tävlingsambitioner

Albatros Z, ja han har gett mig 2 jättefina avkommor, och har således gjort sitt som avelshingst hos mig, och jag hoppas att någon förstår sig på hans stam och kvalitet, och tar chansen nu att köpa en hingst av mycket god kvalitet, han är endast 7år, och har framtiden för sig. Jag har sparat hans son som jag tänker behålla som ridhäst och ny avelshingst. Albatros meriter är bl.a
Guld i sektion 10 på Championat i Strömsholm 2010
Guld i sektion 10 på Championat i Danmark 2010
Guld i sektion 10 på Championat i Strömsholm 2009.
Campeon de la Raza Då Danska avelsföreningen hade Championat 2008
Campon de la Raza och
Campeon absoluto de Funcionalidad På ANCPRE´s Championat 2008
Campeon joven de la Raza på Championatet i Kungsbacka hösten 2007


Malaga F. har jag väl egentligen tänkt att behålla, hon är e: Albatros, och ser riktigt bra ut, men eftersom jag behåller Maestro e: Albatros, så kanske jag ska skaffa ett sto som inte är släkt med honom, Hon ska avelsvärderas i april, och det ska inte vara några problem, och jag kommer visa henne på Championatet i Åstorp. För dig som vill ha ett riktigt bra sto, kanske det är bäst att "slå till" före Champinatet, sen kanske hon blir dyrare:)

1 kommentar:

  1. Du har Jättefiina hästar !! Älskar PRE ! :)
    Du har inte prova på ridning av PRE ? ;) hehe !
    / Emelie

    SvaraRadera